Skip links

Spelta. Beneficii pentru sănătate

Despre Spelta s-au spus multe. Considerat grâu primordial și panaceu, spelta este cu siguranță unul dintre cele mai bune și complexe soiuri de grâu existente. Cu o istorie de peste 7000 de ani, grâul spelta continuă să aducă beneficii consumatorilor și în ziua de azi. Complexitatea structurală a grâului spelta îl recomandă în alimentația zilnică a fiecăruia dintre noi. De-a lungul întregii mele experiențe ca brutar nu am întâlnit o făină care pusă în operă să dea un gust atât de profund și texturat ca spelta. Pot afirma cu toată responsabilitatea că produsele din grâu spelta se număra printre cele cu gust perfect echilibrat și aduc un beneficiu real sănătății fiecăruia dintre noi.

Gabriel, Master Baker – Mons Mellis

BENEFICII PENTRU SĂNĂTATE

Spelta câștigă rapid popularitate ca un produs alimentar sănătos, deoarece conține un spectru larg de nutrienți, inclusiv carbohidrați complecși, zahăr, fibre solubile și insolubile, sodiu, vitamine, minerale, acizi grași, aminoacizi și alte elemente. Spelta este bogat in vitamina B2, niacină, mangan, tiamină, cupru și magneziu. Pentru că sunt ușor solubili în apă, acești nutrienți sunt rapid absorbiți de către organism. În plus, având multe substanțe nutritive esențiale, spelta este o sursă bună de fibre dietetice, care s-a dovedit ca reduc nivelul de colesterol din organism. Totodată are un gust minunat![/vc_column_text]

CINE AR TREBUI SĂ CONSUME SPELTA?

Oricine vrea o alimentație sănătoasă și menținerea unei greutăți normale, ar trebui să ia spelta în considerare ca o alternativă la grâul comun. Persoanele cu probleme de sănătate specifice, variind de la alergii, boli cardiovasculare, diabet, artrită, migrene, ateroscleroză, colesterol ridicat, tulburări autoimune vor găsi în spelta un aliat. Ca întotdeauna, trebuie consultat medicul curant dacă aveți nelămuriri cu privire la alergii sau boala celiacă. Combinația mare de fibre și gluten scăzut, fragil, fac spelta mult mai ușor de digerat decât grâul modern comun. Aceasta este o veste buna pentru cei care suferă de probleme digestive, inclusiv sindromul de colon iritabil. Fibrele furnizate de spelta ajută la reducerea nivelului de colesterol și a fost demonstrată protecția pe care aceasta o asigură în cazul femeilor aflate în pre-menopauza în fața cancerului de sân. Spelta previne diabetul și scade riscul apariției de boli cardiovasculare. Spelta are un indice glicemic mai mic decât grâul modern prelucrat. Spelta este, de asemenea, bogat în fibre, vitamina E și magneziu care joacă un rol esențial în enzimele utilizate în secreția de glucoză, ajutând la reducerea riscului de diabet zaharat de tip 2. Această combinație specială – indice glicemic mai mic, conținut ridicat de fibre, vitamina E și magneziu – face din spelta o alegere sănătoasă pentru oricine. Spelta are de asemenea un conținut ridicat de niacină care contribuie la prevenirea bolilor cardiovasculare.

CONȚINUTUL GRÂULUI SPELTA

Valori nutriționale /100 g (produs negătit)

Energie: 1,415 kJ (338 kcal)
Carbohidrați: 70.19 g
Amidon: 53.92 g
Fibre: 10.7 g
Grăsimi: 2.43 g
Proteine: 14.57 g

Vitamine:
Tiamina (B1): (32%) 0.364 mg
Riboflavina (B2): (9%) 0.113 mg
Niacina (B3): (46%) 6.843 mg
Vitamina B6: (18%) 0.230 mg
Folata (B9): (11%) 45 μg
Vitamina E: (5%) 0.79 mg

Minerale:
Calciu: (3%) 27 mg
Fier: (34%) 4.44 mg
Magneziu: (38%) 136 mg
Mangan: (143%) 3.0 mg
Fosfor: (57%) 401 mg
Potasiu: (8%) 388 mg
Sodiu: (1%) 8 mg
Zinc: (35%) 3.28 mg

Spelta conține carbohidrați speciali – numiți mucopolizaharide. Mucopolizaharidele posedă proprietăți anti-inflamatorii si contribuie la longevitatea dumneavoastră prin sprijinirea oaselor, articulațiilor, și cartilajelor. Acești carbohidrați sunt de fapt un lanț lung de sute, uneori mii, de molecule de glucoză. Din punct de vedere nutrițional, acest lanț lung de molecule pline de energie este important, deoarece ajută la digestia lentă în comparație cu carbohidrații conținuți în celelalte cereale. Aceștia fac ca energia din spelta să fie disponibilă pe termen lung și este de asemenea folosită în calitate de „carbohidrați de încărcare” de către sportivi înainte de competiție. De fapt, conform descoperirilor arheologice, in perioada ascensiunii romane războinicii din zona cunoscută acum ca Germania mâncau întotdeauna spelta înainte de a se arunca în luptă. Legionarii romani care au luptat împotriva lor au fost atât de impresionați, încât au adăugat spelta în alimentația lor, denumind-o „cereala de marș”.

CUM ASIGURĂ FITOESTROGENII ȘI LIGNANII DIN SPELTA O SĂNĂTATE DE INVIDIAT?

Spelta este o sursă excelentă de doi compuși importanți: fitoestrogenii și lignanii. Fitoestrogenii sunt compuși care pot regla nivelul de colesterol din sânge, ajută la menținerea elasticității vaselor de sânge, a metabolismului osos și ajută multe alte procese metabolice celulare. Lignanii sunt fito-nutrienti, o clasă de compuși benefici pentru sănătatea umană, dar care nu sunt clasificati ca vitamine. Cercetări recente au arătat că lignanii pot limita dezvoltarea tumorilor, cum ar fi de sân, de prostatî și cancerul de colon care depind de hormoni pentru a apărea și dezvolta. Lignanii pot sprijini de asemenea o bună sănătate cardiovasculară și ajutî la diminuarea simptomelor menopauzei și a osteoporozei.

Concluzie: spelta nu trebuie sa lipsească din dieta omului aflat în lupta cu boala, nici din dieta omului activ, modern!